Przepisy i zasady, ujęte w formie kodeksu – Kodeks postępowania mediów. Zawiera zasady etyki obowiązujące dla dziennikarzy, opracowany w 1993. Stanowił wzór dla kodeksów innych państw. Wyróżniał prawa i zasady:
Prawo do swobodnego wyrażania się
Dążenie do poznania obiektywnej rzeczywistości
Odpowiedzialność dziennikarzy za przekazywane informacje
Integralność zawodowa dziennikarzy – nieujawnianie źródeł informacji, niestosowanie plagiatu, przekupstwa
Prawo społeczeństwa do mediów- w tym do sprostowań
Poszanowanie prywatności i dobrego imienia
Poszanowanie interesu społecznego i narodowego, instytucji demokratycznie wybranych i funkcjonujących
Poszanowanie uniwersalnych wartości (sprawiedliwość, pokój, demokracja, tożsamość kutrowa i narodowa)
Powstrzymywanie się od stosowania usprawiedliwiania wojen, nędzy, kolonializmu, wszelkich form przemocy
Poparcie dla nowego ładu w dziedzinie informacji i komunikacji (poparcie globalizacji)
Powyższe zasady tworzą obraz idealistyczny mediów. Ale współczesna telewizja tymi zasadami się raczej nie kieruje. Choćby dostępność do mediów, prawo do sprostowań... Dziś bez wyroku sądu nie umieścimy sprostowania. Gdzie się ukazuje sprostowanie? Na ostatnich stronach; gdzieś, gdzie nie widać, nie słychać, chyba że wyrok będzie to uściślał. Zasada powstrzymywania się przed usprawiedliwiania różnych form przemocy – np. gdy wybuchła wojna w Iraku, media USA podawały usprawiedliwienia – że bomby biologiczne, że chcieli atakować, itd. no jasne.
W Polsce mamy Kartę etyczną mediów polskich. Została podpisana 29 marca 1995 roku przez prezesów i przedstawicieli telewizji, radia, stowarzyszenia dziennikarzy, wydawców prasy, producentów filmowych. Nad przestrzeganiem karty czuwa Rada Etyczna Mediów. Rada ta została powołana w 1996 roku, jednak nie dysponuje żadnymi sankcjami, więc nie może nikogo karać, wyraża jednak opinie i zajmuje stanowisko w sprawach i apeluje. Po opinie Rady zwracają się niejednokrotnie sądy. Zasady:
Zasada prawdy – przekazywane informacje powinny być bez zniekształceń, konkretne, w odpowiednim kontekście, błędy trzeba prostować
Zasada obiektywizmu – konkretne informacje powinny być przedstawione z różnych punktów widzenia
Zasada oddzielania informacji od komentarzy. Coraz częściej dziennikarze nie respektują tej zasady – każda informacja powinna być podana tak, że potrafimy oddzielić fakt od komentarza; że komentarz jest wypracowany przez dziennikarza lub jakąś grupę. Chodzi o to, że nie musimy się z opinią zgadzać, sami możemy tworzyć opinie. A do tego potrzebujemy faktów.
Zasada uczciwości – działanie zgodne z sumieniem dziennikarza – dziennikarz nie powinien ulegać wpływom, powinien odmawiać działań niezgodnych z zasadami
Zasada szacunku i tolerancji – wobec dóbr i praw (prawa do prywatności)
Zasada pierwszeństwa dobra odbiorcy – dziennikarz na pierwszym miejscu powinien stawiać oczekiwania odbiorców i widzów, potem dopiero wydawców i producentów
Zasada wolności i odpowiedzialności – wolność mediów to też odpowiedzialność za treść i formę przekazu i wynikłe z tego konsekwencje